wtorek, 3 lipca 2018

Jedzcie płatki owsiane - to same korzyści dla zdrowia

Owies jest pożywieniem, które dostarcza nam niezwykle pomocnego wsparcia trawiennego. W badaniach nad owsem i wsparciem trawiennym główny nacisk położono na unikalne włókna znane jako beta-glukany. Rozpuszczalne w wodzie włókna wspomagają trawienie na dwa podstawowe sposoby.

Po pierwsze, beta-glukany zwiększają "lepkość" naszych pokarmów, gdy są one obecne w naszym górnym przewodzie pokarmowym. Podczas gdy "lepkość" jest miarą, która generalnie odnosi się do gęstości, pojęcie lepkości w rzeczywistości obejmuje coś więcej niż tylko gęstość. Kiedy substancja jest "lepka", jest nie tylko gęsta, ale również odporna na przepływ. Miód i melasa to przykłady lepkich płynów, których wylanie z butelki lub słoika wymaga czasu. W porównaniu z płynami nie lepkimi, takimi jak woda, te płyny wylewają się znacznie dłużej i są opróżniane bardzo długo z pojemnika, w którym je przechowujemy. Wydaje się, że beta-glukany w naszym jelicie cienkim działają tak samo. Pozwalają one naszym pokarmom poruszać się przez nasz przewód pokarmowy, ale także pomagają regulować tempo, spowalniając je i dając więcej czasu na trawienie i wchłanianie składników odżywczych.

Zwiększonej lepkości naszych jelit może również towarzyszyć większe zaangażowanie mięśni gładkich otaczających jelito cienkie, jak również uwolnienie hormonów trawiennych. Uwalnianie hormonów może obejmować peptydy YY i glukagono-podobne peptydy 1 (GLF-1), które wiążą się ze zwiększonym uczuciem pełności i zadowoleniem z jedzenia. Jak widać, istnieje wiele czynników, które należą do tej kategorii "wspomagania trawienia", gdy owies znajduje się w górnej części naszego przewodu pokarmowego.

Wspieranie przewodu pokarmowego przez owies rozciąga się również na dolny jego odcinek. W naszym jelicie grubym, owies - w tym jego beta-glukany - jest fermentowany przez bakterie jelitowe. Ta fermentacyjność włókien owsa, takich jak beta-glukany, nie tylko pomaga utrzymać zdrowe populacje bakterii w naszym jelicie grubym, ale również zapewnia uwalnianie krótko-łańcuchowych kwasów tłuszczowych z tych włókien, które mogą dostarczyć energii komórkom jelitowym.

Naukowcy połączyli oba aspekty przewodu pokarmowego - zwiększoną lepkość w jelicie cienkim i zdolność do fermentacji w jelicie grubym - z lepszym uregulowaniem insuliny, cukru we krwi i cholesterolu. Chociaż te korzyści zdrowotne były czasami związane z określonymi ilościami beta-glukanu w owsie, pozostaje niewyjaśnione dokładna ilość beta-glukanu, która jest potrzebna. Większość badań sugeruje, że 1-2 gramy beta-glukanu na porcję owsa nie wystarczają do uzyskania optymalnych korzyści, a bardziej pożądany zakres przyjmowania beta-glukanu wynosi od 3 do 6 gramów na porcję. Niestety, zanim możliwe będzie wyciągnięcie ostatecznych wniosków na temat tych ilości beta-glukanów, konieczne są dalsze badania. Potrzebne są również dalsze badania nad szczególnymi odmianami owsa i wahaniami zawartości beta-glukanu. Mimo to, ogólne badania naukowe są bardzo jasne co do wsparcia trawiennego, jakie zapewnia to wyjątkowe zboże.
 
Regulacja poziomy cukru we krwi przez owies

Warto wyróżnić działanie owsa na poziom cukru we krwi jako szczególną korzyść zdrowotną tego produktu. Oczywiście,  regulacja poziomu cukru we krwi jest oczekiwana od większości produktów spożywczych, które mają w sobie znaczną ilość białka i błonnika. Oba te makroskładniki mogą być pomocne w stabilizacji poziomu cukru we krwi, ponieważ pomagają złagodzić przepływ pokarmu przez nasz przewód pokarmowy i angażują procesy trawienne w zrównoważony sposób. PŁATKI OWSIANE są znaczącym i zrównoważonym źródłem błonnika i białka, a ¼ filiżanki suchego, nieprzetworzonego owsa dostarczają nam zazwyczaj 6-7 gramów białka i 4-5 gramów błonnika. Co ważne, włókno owsa jest podzielone na rozpuszczalne i nierozpuszczalne, co zapewnia nam korzyści trawienne z obu rodzajów włókien. Co równie ważne, rozpuszczalne włókno w owsie zawiera również beta-glukany.

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawy wpis i jeszcze ciekawszy blog :) trzymam kciuki, pozdrawiam :) Magda

    OdpowiedzUsuń