środa, 4 lipca 2018

5 najzdrowszych owoców których należy jeść więcej

Spożywanie owoców i warzyw ma wiele zalet: może zmniejszyć ryzyko chorób serca, udaru mózgu, niektórych nowotworów i utrzymać zdrową masę ciała.

Jednak, mimo że większość Polaków zdaje sobie sprawę, że owoce oferują wiele korzyści zdrowotnych, ponad ¾ dorosłych nie spełnia zalecanego spożycia 1,5-2 filiżanek owoców dziennie.
 Nie ma jednego owocu, który ma wszystko czego naszemu organizmowi potrzeba. Aby dostarczać dobroczynnych składników odżywczych musimy jeść ich wiele. Jedzenie różnych owoców w różnych kolorach powinno być naszym celem.

Jeśli masz tendencję do jedzenia tych samych owoców w diecie, spróbuj wybrać inne.Te 5 zdrowych owoców opisanych poniżej może zaoferować unikalne i być może zaskakujące korzyści zdrowotne.

W zależności od miejsca zamieszkania, zakup różnych owoców może być łatwy, ale nie musi być łatwy. Kupowanie owoców w sezonie i zamrażanie ich może pomóc utrzymać koszty na niskim poziomie, a jednocześnie cieszyć się korzyściami żywieniowymi przez cały rok.

#1 - Jagody

Borówki zajmują pierwsze miejsce pod względem aktywności przeciwutleniającej w porównaniu z czterdziestoma innymi owocami i warzywami. Niebieskie, fioletowe i czerwone owoce i warzywa zawierają związek zwany antocyjanami, który nadaje im jasny kolor.

Uważa się, że antocyjany z borówek amerykańskich w największym stopniu przyczyniają się do poprawy stanu zdrowia. Badania na zwierzętach wykazały, że borówki amerykańskie mogą mieć właściwości przeciw-starzeniowe, mogą spowolnić postęp chorób związanych z wiekiem, takich jak demencja.

Jagody mają również korzystny wpływ na zdrowie serca, ponieważ mogą obniżyć poziom cholesterolu LDL we krwi. Naukowcy przyjrzeli się spożyciu pokarmu przez ponad 90 000 kobiet w wieku powyżej 18 lat. Badacze sugerują, że największe korzyści zaobserwowano u kobiet, które jadły borówki/truskawki około 3 razy w tygodniu, najmniej pół filiżanki na raz.

#2 - Wiśnie i czereśnie

Podobnie jak borówki, wiśnie i czereśnie są bogate w antocyjany.  Są bogatym źródłem korzystnych przeciwutleniaczy i błonnika. Jednakże wiśnie i czereśnie mają pewne interesujące korzyści zdrowotne, co potwierdzają badania naukowe. Wykazano, że wiśnie i czereśnie są przeciwzapalne, a nawet pomagają łagodzić ból mięśni po wysiłku fizycznym i ból stawów związany z jelitami i artretyzmem.

Badania sugerują, że wiśnie i czereśnie mogą pomóc obniżyć poziom kwasu moczowego, który jest wysoki we krwi podczas problemów jelitowych.

W badaniu z 2009 r. poddano otyłe szczury diecie w postaci proszku wiśniowego pozostałym dano równorzędne kalorycznie placebo.

U szczurów otrzymujących wiśniowy proszek obniżono stężenie cholesterolu we krwi, masę tłuszczu, masę ciała i markery zapalne. Naukowcy doszli do wniosku, że badania te sugerują, że wiśnie i czereśnie mogą pomóc w obniżeniu stanu zapalnego organizmu związanego z zespołem metabolicznym, a nawet pomogły w odchudzaniu.

#3 - Granat

Granaty wykazują właściwości przeciwzapalne, przeciwcukrzycowe, przeciwbakteryjne, przeciwrakowe i przeciwgrzybicze. Niektóre badania wykazały również, że granaty mogą odgrywać rolę w zmniejszaniu ryzyka wystąpienia choroby Alzheimera.

Głęboki czerwonawy kolor granatów przypisuje się antocyjanom i innym polifenolom, które dają granatom wiele korzyści zdrowotnych. Przeciwutleniacze z granatów mogą pomóc w ochronie cholesterolu LDL przed utlenianiem.  Jest to ważny krok na drodze do obniżenia ryzyka chorób układu krążenia.

Sok i nasiona granatu mogą być dodawane do sałatek, koktajli, pieczywa lub same w chrupiącej słodkiej przekąsce.


#4 - Jabłka

Jabłka są jednym z najzdrowszych posiłków, jakie można zjeść. W skórze jabłka znajduje się duża ilość przeciwutleniaczy, a większość witaminy C znajdującej się w jabłkach znajduje się tuż pod skórą. Dlatego najlepiej jest jeść całe jabłko, aby uzyskać maksymalne korzyści dla zdrowia.

Jabłka są źródłem zdrowych, rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych włókien, które są korzystne dla zdrowia jelita grubego. Są również źródłem kwercetyny przeciwutleniającej, co jest jednym z powodów, dla których konsekwentne jedzenie jabłek wiąże się z obniżonym ryzykiem udaru mózgu.

Co zaskakujące, jabłka są również bogate w bor mineralny.  Niewiele wiadomo na temat boru, ale może odgrywać pozytywną rolę w okresie menopauzy.


#5 - Cytryny

Jedną z najlepszych cech cytryn jest ich wszechstronność.  Są one używane w wielu kulturach do różnych potraw.  Są one zazwyczaj dostępne przez większość roku i stosunkowo tanie.

Cytryny, podobnie jak inne owoce cytrusowe, są bogate w witaminę C i flawonoid o nazwie limonina. Witamina C odgrywa ważną rolę w układach odpornościowych i zdrowiu skóry.  Wykazano również, że limonina pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Cytryny i limonki mają jeszcze jedną wyjątkową zaletę: są korzystne dla zdrowia nerek. Cytryny mają wysoki poziom kwasu cytrynowego, który może pomóc powstrzymać tworzenie się kamieni w nerkach.

5 komentarzy:

  1. Bardzo pomocny post. Lubię jagody i staram się jeść je przynajmniej 3 razy w tygodniu :), szczególnie, że mam chore serducho.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czuję się usprawiedliwiony kiedy obżerałem sy czereśniami w tym roku, no i kiedy wpadnie się w jagody w lesie 😊 siedzisz, klęczysz i zażerasz się na fioletowo😊

    OdpowiedzUsuń
  3. każdy z owców lubię wiec super :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Dodam Czarne porzeczki. I wszystkie owoce leśne, oraz te co w Polsce rosną. O każdej porze coś się znajdzie, ino trzeba się do lasu ruszyć, po drzewach połazić. Czereśnie mają też dużo jodu. Z jabłek można zrobić ocet.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam cytrynę, jagody leśne również.
    A czereśnie mogłyby być dla mnie przez cały rok :)

    OdpowiedzUsuń